750 grammes
All our cooking blogs Follow this blog Administration + Create my blog
kongsi-resepi.over-blog.com

JOM KONGSI-KONGSI RESEPI

Top posts

  • RESEPI CHICKEN CHOP GORENG / FRIED CHICKEN CHOP .

    17 March 2018

    Bahan-bahan.2 keping paha ayam debone2 sudu kecil serbuk/pati ayam1 sudu kecil serbuk lada putih1 sudu kecil serbuk lada hitam1 sudu besar jus lemon.Bahan Salutan.1 biji telur - di pukul ringan1/2 cawan tepung jagung1/2 cawan breadcrumbs.Cara-cara :.Gaul...

  • RESEPI "KEK MARBLE MOIST"

    17 March 2018

    Resipinya(SUKATAN CAWAN)1 cawan butter ( guna marjerin pun boleh)3/4 cawan gula castor ( sy kisar gula pasir jer)3 biji telur gred B1 1/2 cawan tepung gandum ( ayak)1 sdb baking powder (ayak)1 sdt esen vanilla3 sdb susu pekat manis2 sdb serbuk koko.....

  • RESEPI KEK KUKUS PANDAN

    17 March 2018

    Bahan-bahan 1 cwn gula-3 bji telur- }mix sampai gebuh & putih1 sb ovelatte -1/2 cawan minyak masak }1/2 cawan susu cair }jangan di lebihkanPewarna hijau separuh tutupPerisa pandan 1 penutup besar }blh ditukar kepada perisa strawberry , vanilla dan warna2...

  • RESEPI AGAR-AGAR KERING

    17 March 2018

    Bahan 60gm agar agar tali1500ml air(nak senang sukat guna botol air mineral yg besar)1500gm gula pasir/sekilo setengah250gm gula batu(sepaket)Pewarna Cara21) basuh agar agar..masukkan dlm periuk..masak bersama air hingga agar agar cair..2) masukkan gula...

  • RESEPI BIHUN SUP

    17 March 2018

    Bahan bahan2 biji bawang merah4 ulas bawang putih8 tangkai cili padiSebungkus bihun2 tangkai sawiSepokok bunga kubisKubisSebiji lobak merahIsi ayam dipotong kecilFishcake dihirisPerencah sup3 sudu besar minyakTelur 2 biji2 mangkuk air HiasanDaun bawangBawang...

  • RESEPI RENDANG AYAM CILI API

    17 March 2018

    Bahan-bahan: 8 ketul ayam3 ulas bawang merah*3 ulas bawang putih*1/2 biji bawang besar*1/2 inci halia*1/2 inci lengkuas*1/2 inci kunyit*3 batang serai*20 biji cili padi* (sy letak lebih rasanya) kisar bahan bertanda *1/2 sudu ketumbar (disangai dan tumbuk)1/2...

  • RESEPI DAGING GORENG ALA2 THAI

    17 March 2018

    BAHAN-BAHAN🍢 -DAGING-BIJI KETUMBAR 4SUDU TEH-BAWANG PUTIH TUMBUK 2SUDU TEH-LADA HITAM 2SUDU TEH-SOS TIRAM 2SUDU TEH-GARAM STNGH SUDU TEH-BUTTER 30GRAM (UNTUK MENUMIS) BAHAN-BAHAN BUAT SOS🍯 -SERBUK CILI THAI 3SUDU-GULA KABUNG (GULA SIAM) 2SUDU-BERAS GORENG...

  • RESEPI CHEESEKUT

    17 March 2018

    BAHAN-BAHAN ⤵️ • 1 paket biskut Deluxe Crackers (nak pakai apa-apa biskut pun okay)• Sedikit fresh milk• 1/2 tin susu pekat manis• 250gm cream cheese• lain-lain korang nak tambah apa pun bolehContoh :-- milo- oreo- nestum CARA-CARA ⤵️ • Pukul creamcheese...

  • RESEPI BISKUT PASIR

    17 March 2018

    Bahan 250 gm b/cup 1 cawan gula halus1 1/2 cawan tepung jagung2 bji kuning telurEsen vanillaPewarnaTepung gandum ikut lembut*Kcau butter dgn gula Masuk telur n esen vMasuk tpg jagungMasuk tepung gandum sikit2 ikut lembut adunanBahagi adunan kpd 2 dn letak...

  • RESEPI KUIH SERABAI

    17 March 2018

    Bahan-bahan (bancuhan utk 3 orang makan): 5 sudu tepung gandum3 sudu tepung beras Santan untuk bancuhan tepung (Nak sedapkan santan tu, guna air kelapa untuk perah santan ya) Satu sudu kecil mauripan + satu sudu kecil gula + sedikit air dicampurkan dan...

  • RESEPI IKAN SADIN MASAK LEMAK CILI API

    17 March 2018

    Bahan Blend:bwg merah sebijiBwg putih 5 ulaskunyit hidupcili api bahan2 lain:kentangsayur kacang panjangserai ketuksantan 1- letak air mcm biasa dalam kuali ikot budget la, thenletak bahan blender. 2- Letak kentang tunggu sampai empuk 3- masukkan santan,...

  • RESEPI BULGOGI @ KOREAN GRILLED BEEF

    17 March 2018

    Bahan:- 500g daging (potong bkeping nipis)5 ulas bawang putih (parut)1 1/2 inci halia (parut)1 biji bawang holland/kuning/bombay(hiris)1sk cuka3sb gula4sb kicap manis1sb sos lada hitam1sk soya sauce1sb minyak bijan1sk cili flakes/serbuk cili/serbuk lada...

  • RESEPI UDANG GALAH MASAK TELUR MASIN

    17 March 2018

    Bahan2: 350 gm udang galah1/2 sudu kecil garam1/2 sudu kecil serbuk kunyitminyak~~~~~3 sudu udang kering direndam dan dicincang halus3 sudu besar butter3 biji bwg putih - di cincang9 - 10 bj cili padi ~ dihiris serong2 tangkai daun kari2 biji telur masin...

  • RESEPI POPIA SIRA KARI

    22 March 2018

    Bahan 2 paket kulit popia***gulung dan gunting ikut saiz yg disukai...goreng hingga kekuningan...sejukkan..BAHAN SIRA3 labu bwg putih*6 biji cili padi*--blend lumat6tangkai daun kari atau lebih6sb cili boh8 sb gula pasir3sb bijan--------------------------------------------CARA21.Panaskan...

  • RESEPI KENGSOM THAI

    22 March 2018

    Ikan siakap saiz sederhana potong 4.bahan blend:10 tangkai cili kering6 biji cili padi merah ikut kepedasan sendiri8 ulas bawang putih6 ulas bawang merah1/2 inci belacan dibakar1 inci kunyit hidup1/2 sudu teh biji lada putih.caranya :mesin bahan diatas...

  • RESEPI LEPAT JAGUNG

    22 March 2018

    Resepinya Daun jagung dibersihkan...disapu myak. Ketepikan Jagung yg dileraikan direbus sekejap..sejukan. 2 cwan tepong beras 1 cwan santan 1/2 gula cwan 3 cwan air 1 sudu garam. Caranya Campor semua bahan biar sebati dan x berketul. Masukkan jgung tadi....

  • RESEPI KEK GULA HANGUS

    22 March 2018

    Bahan2 :ni utk wat gula hangus- buat yg ni dulu sblm bancuh adunan 2 cawan gula pasir2 cawan air mendidih3 sudu besar (penuh) mentega ~ k.nor letak 5 sudu besar Cara:masukkan gula dlm kuali atau periukbukak api sederhana kecil...sentiasa kacau2 gula sampai...

  • RESEPI TALAM KELADI BERLAUK

    22 March 2018

    Bahan A2 cawan tepung beras2 sudu besar tepung ubi2 sudu besar tepung gandum6 cawan santan [1 biji kelapa]1sudu kecil garam Bahan B2 cawan ubi keladi [potong dadu, rebus dan toskan]2 sudu besar udang kering4 tangkai cili merah [cincang]1 pokok daun bawang...

  • RESEPI SOLOK LADA

    22 March 2018

    Bahan-Bahan Cili hijau besar@ cili merah besar Ikan selayang @ sardinBawang merah GulaKelapa parut muda Santan Sedikit garam Cara penyediaan : -Bersihkan lada dan buang bijinya.- Ambil isi ikan selayang mentah, buang kulit dan tulang - tumbuk isi ikan...

  • RESEPI KUEY TEOW KUNGFU

    22 March 2018

    .Bahan A:500 gm kuey teow5 biji telur [ dipukul]sedikit tepung jagungminyak utk goreng kuey teow.Bahan B:100 gm udang basah [buangkan kulit]150 gm ayam [dihiris]1 biji panjang fish cake [potong nipis]3 ulas bawang putih [dicincang]100 gm brokoli [dipotong]100...

  • RESEPI TEPUNG PELITA

    22 March 2018

    Lapisan Hijau: 1/2 cawan tepung berasSecubit kapur makan2 cawan air daun pandan Cara cara: Kisar 4-5 helai daun pandan untuk dijadikan air daun pandan secukupnya. Campur kesemua bahan untuk lapisan hijau. Panaskan periuk pengukus sehingga airnya mendidih....

  • RESEPI KOKTAIL BUAH

    22 March 2018

    Bahan-Bahan 2 tin susu cair1 tin laici / longan 1 tin buah untuk koktailBuah anggur & stawberryNata de cocoSumi Jellysedikit bahan perasa (gula dan garam) Nak tambah buah-buah lain pun boleh. Ikut selera korang. Cara-Cara Membuat Koktail Buah: Campurkan...

  • RESEPI MEE UDANG

    10 May 2020

    Bahan mee kuning secukupnya udang secukupnya kepala udang(direbus utk jadikan stok) #cili kering segenggam(ikut selera pedas masing2) #bawang putih 3ulas #halia sikit #bawang merah 8 biji #udang kering 1 mangkuk kecil. #sebiji kentang #2 biji keledek...

  • RESEPI KEK KUKUS BATU MARMAR

    10 May 2020

    Bahan2: 15 biji telur gred A 750 gm mentega 100 gm gula 375gm tpg gandum 200 gm horlick 100 gm milo 50 gm serbuk koko 1/2 tin susu pekat(dr tin tinggi) 1 tin serikaya tinggi(300gm) 2 sudu ovelet Pes pandan Pewarna hijau kuning merah coklat &browning sugar....

  • RESEPI AYAM MASAK MERAH

    10 May 2020

    Resepinya 1/2 ekor ayam ( dipotong2 ) Basuh... gaul dgn sedikit garam dan kunyit Goreng sekejap jgn sampai garing sgt yer Bhn kisar 15 tangkai cili kering 1 biji bawang besar 5 ulas bawang putih 1 inci halia (Semua bahan ini dikisar) 1 1/ 2 sdb gula 1...

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>