750 grammes
All our cooking blogs Edit post Follow this blog Administration + Create my blog
kongsi-resepi.over-blog.com

JOM KONGSI-KONGSI RESEPI

RESEPI BUAH ROTAN

Bahan2
3 cawan tepung pulut
1/2 cawan gula halus
1 bijik telur
1 cawan santan pekat
Saya guna santan kotak je 1/2 cawan + 1/2 cawan air..jadi lah 1 cawan kan..
Bijan secukupnya ya..

Caranya

Gaulkan tepung pulut ,telur dn gula..gaul sebati..kemudian masukkn santan sedikit demi sedikit ,gaul sebati dn smpai menjadi doh..klau adunan sedikit keras tambahkn sedikit santan pekat ya..sbb cawan untuk sukatan tak sama kan..janji adunan agak2 tak keras dn tak lembik..sedang2 saja..ok ,adunan dh jadi doh kan..ambikkn secubit adunan tu dn gentelkan jadi bulat..jangan besar2 ya ,klau besar time goreng nanti jadi tak cantik ..debab kang ,hehee...gentel kecik2 ja ,comel kejadianya..jangan lupa dlm bekas lain isikan bijan yg dah di cuci bersih secukupnya..dn golekkn lah adunan yg dh di gentel tadi ke dlm bekas yg berisi bijan ..golek2 smpai sebati..boleh lah goreng dgn api yg sangat perlahan ya..time nie kena sabaq sangat ,memang ambik masa lama sbb api betul2 kecik..bila buah rotan tadi dh bertukar warna kekuningan boleh lah di angkat..siaapp..

Sebenarnya tiada petua dlm membuat buah rotan nie..cuma nak tanya pada sis2 yg dh pernah buat buah rotan nie..adakah bijan yg sis2 guna tu di basuh sblm di gunakan?..klau tak basuh dulu bijan takkn melekat sbb bijan kering..tp klau bijan dh di basuh dulu akan melekat kat adunan ,itu lah caranya..

Tiada salah adunan yg menggunakan santan ke tidak..ada yg ckp sbb guna santan bijan tak melekat ,noo..guna santan lagi sedap buah rotan kita..rasa lemak manis..

Kredit : Anisah Connie

http://T.me/kongsimasakan

Share this post
Repost0
To be informed of the latest articles, subscribe:
Comment on this post